Friday, December 3, 2010

~bakal menjadi tunangan org~ =)

waahhh..tajuk saja sudah gempar gituwww..
haha..
perhubungan itu kadangkala dikatakan satu pertaruhan? terus..pertaruhan yg bagaimana?
mungkin mnjadi satu pertaruhan apabila anda dicabar untuk memikat si dara..
atau mungkin anda dicabar untuk menggoda si pujangga..
huh..bengong sungguh yg mencabar dan yg menyahut cabaran..
kenapa?
kerana mereka suka memainkan hati dan perasaan org, kerana mereka x pernah berfikir perkara yg sama akn trjadi kpd adik beradik mereka..mungkin kpd si kakak tercinta atau si adik tersayang..
nah!! apabila kena kelak..baru kau tahu apa itu erti SAKIT HATI..
ok, jgn emotional amira..cool~~
hehe..entry ini bukan utk cerita sedih,benci atau geram..
tp..cerita gembira buat diriku..

alhamdulillah..
tidak ku sangka..
seawal usia remaja..
akan menjadi tunangan org..
mungkin ada sesetengah keluarga yg menyuarakan rasa hati mereka kpd si mama..
"sabarlah..dia tu belum habis belajar lagi.."
"x terlalu muda ke? x nak tunggu habis belajar?"
dan macam2 lagi..mungkin hati si mama sedikit tergugat pendiriannya apabila mendengar luahan hati saudara mara terdekat itu,,
tp..
hanya seorang mama yang mampu memahami hati si anak..
barang2 hantaran sudah mula dibeli..
si mama n ibu saudaraku sudah mula menyediakan persiapan awal..
kek sudah ditempah!!
woww..
kek tu cantik, suka sgt tgk..pada asalnya..inginku pilih kek fondant..tp, lebih baik pilih ikut citarasa sendiri kn..kn..sampai 2 lg..sy sndiri yg tempah!
berurusan utk menempah kek dgn akak ni, sgt mudah,,
alhamdulillah~~
Allah permudahkan segala urusanku..
ade 2 kek yg telah ku tempah..
1 utk hantaran..dan 1 lg utk dibuat makan2 semasa majlis..
yg hantaran tu, choc moist cake..
yg dibuat makan utk majlis kelak blueberry cake..yummy2..
lets enjoy da pict!
(match x dgn theme nnt?)(sgt suke ngan design ni!!!!)
(lihat!! sy kn gila merah, semestinya wana merah turut menjadi pilihan hati!)

tema yg dipilih adalah bewarna emas..org2 kampung kata warna gold!
ahhaaa...menarik bukan?
pasti nmpak elegant nnt...
hantaran 5 berbalas 7..
pasti hari itu akan menjadi kenangan kelak..
aku harapkan agar Allah permudahkan urusanku utk turut sama berganding bahu..
xkan nak biarkan si mama,maklong,kakak dan adik bertungkus lumus..
sy harus membantu sama,,
tidak sabar rasanya untuk menanti hari itu..
majlis pertama yg sebegitu dilaksanakan di rumahku..
tidak sabar melihat adegan bincang berbincang antara pihak lelaki dan perempuan
tidak sabar melihat rombongan datang dr kejauhan..
tidak sabar melihat brg2 hantaran(haha, x taw malu btol kau!)
x sabar melihat aksi si bakal ibu mertua menyarungkan cincin pertunangan
eh...byk nye x sabar...
doaku..
biarlah majlis ini berjalan dgn lancar...
moga hubungan dan ikatan ini kekal sehingga ke jinjang pelamin dan seterusnya ke akhir hayat
biarlah ikatan ini diredhai ALLAH
dan pastinya seperti insan lain..mendoakan agar kekal bahagia...

biarlah dgn kata2 org yg mengatakan ikatan pertunangan ini hanya 1 tiket utk booking..
biarlah diri di booking agar syg si dara pada pujangga dan syg si pujangga pd si dara tidak berubah...pasti si pujangga x takut bunganya disunting,kerna haram bg seseorang melamar tunangan org..
mari kita ikuti research yg telah sahabat ini jalankan..

HUKUM KHITBAH / BERTUNANG DI DALAM ISLAM ]

Saya bertanya kawan saya tentang hukum "khitbah/bertunang" ini kepada kawan-kawan saya yang faham dan alim. Dan saya juga rujuk buku agama yang ada menceritakan tentang khitbah/ bertunang ini.

Hukum khitbah ini adalah "harus" tetapi Imam As-Syafie(sila rujuk buku Mughni Almuhtaj) mengatakan hukumnya adalah "al-istihbab / sunat". Dan Dr. Abd. Karim Zaidan(sila rujuk buku Almufassal fi Ahkam Al Mar'ah mengatakan bahawa hukum "al-istihbab / sunat" ini lebih aula(utama / baik) dari hukum "harus" tadi.

Syarat-syarat Khitbah

Pertunangan diperbolehkan oleh agama apabila terpenuhi syarat-syarat di bawah ini:

a. Tidak adanya penghalang antara kedua mempelai, yaitu tidak ada hubungan keluarga (mahrom), tunggal susuan (rodloah), mushoharoh, atau penghalang yang lain, sebab tunangan adalah langkah awal dari perkawinan maka disamakan hukumnya dengan akad perkawinan.

b. Tidak berstatus tunangan orang lain,

seperti dalam hadits riwayat Imam Al-Bukhari dan Imam An-Nasai mengatakan :” Tidak boleh bagi seorang lelaki melamar tunangan orang lain sehingga ia menikahinya atau meninggalkannya “. Hadits yang senada juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Muslim. Keharaman ini jika tidak mendapat izin dari pelamar pertama atau ada unsur penolakan dari pihak mempelai wanita, itu tadi adalah pendapat mayoritas ulama’ (Hanafiah, Malikiah dan Hanabilah), namun sebagian ulama’ lain memperbolehkan khitbah tersebut apabila tidak ada jawaban yang jelas dari mempelai wanita.

Menikahi Wanita Tunangan Orang Lain

Di atas tertera bahwa melamar wanita tunangan orang lain dilarang oleh agama, hal itu demi untuk menjaga hak si lelaki pelamar pertama dan juga upaya menghindari timbulnya sengketa umat manusia.

Akan tetapi sering terjadi pula seorang lelaki yang nekat melangsungkan akad pernikahan dengan wanita tunangan orang lain, mungkin sebab kondisinya yang kuat atau karena faktor lain yang mendukung.

Mayoritas ulama’ mengatakan bahwa akad nikah tersebut sah-sah saja, sebab akad tersebut telah terpenuhi syarat-syarat dan sesuai dengan rukun-rukunya, obyek larangan hadits di atas tertuju pada khitbah, sedangkan khitbah sendiri tidak termasuk rukun apalagi syarat akad nikah bahkan khitbah adalah di luar batas akad nikah. Inilah qaul yang mu’tamad (yang dibuat pegangan).

Berbeda dengan pendapat madzhab Dhohiriah, Mereka mengatakan akad tersebut batal walaupun kedua mempelai telah melakukan hubungan layaknya suami istri ( jima’).

Lain lagi dengan pendapat Malikiah, dalam masalah ini mereka mengemukakan tiga qaul yaitu :

· Sependapat dengan mayoritas ulama’.

· Sependapat dengan madzhab Dhohiriah.

· Wajib difash (dibatalkan) jika kedua mempelai belum melakukan hubungan layaknya suami istri (jima’), bila sebaliknya maka nikahnya tetab berlangsung dan dianggab sah.

=)

8 comments:

  1. what?
    u're getting engaged?
    u...???
    hen?im so curious like hell now!
    kalau sempat, nk gak aku dtg tgk ko tunang =D

    ReplyDelete
  2. uiiii..relax dear..
    tp snggup ke u nk dtg mlake yunk?

    ReplyDelete
  3. woiiiiiiiiii ak nak call ko!! bak no!!

    ReplyDelete
  4. hey!dah btunang??congratss!! :D :D :D

    ReplyDelete