Saturday, April 24, 2010

jubah vs jeans

Adakah anda pernah lihat orang pakai jubah dan di dalamnya seluar jeans? Tidak hairahkah anda apabila melihat orang pakai jubah dan digabungkan dengan seluar jeans? Adakah anda tidak percaya kombinasi ini wujud di USIM? Ia merupakan sesuatu yang pelik kerana menggabungkan dua budaya menjadi satu, iaitu budaya barat dan islamik atau kombinasi antara irama Malaysia dan pop rock.

Kebiasaannya, orang yang memakai jubah ini dapat dihuraikan di sini sebagai seorang yang perwatakan lemah lembut, alim, wara’ dan beragama. Manakala orang yang memakai jeans pula boleh dikatakan sebagai seorang yang lincah dan simple. Dua gabungan ini adalah bertentangan dengan budaya timur.

Menurut sahabat saya, pemakaian seperti itu adalah tidak sesuai untuk digayakan di universiti terutamanya di universiti Islam. Lebih-lebih lagi apabila pakai jubah dan seluar jeans yang dipakainya juga turut terkeluar. tidak eloklah bila kita tengok macam itu kan? Di samping itu dia juga tidak menunjukkan sifat sebenar seseorang itu.

Itulah hendak dikatakan peliknya masyarakat kita sekarang ini main ikut suka saje, kalau boleh jangan mencampur adukkan hal begini walaupun sekadar pakaian.


thanx to http://fairminine.blogspot.com/..luv ur post!!

No comments:

Post a Comment